Cele lekcji:
Wiadomości: uczeń potrafi:
- wymienić rodzaje odpadów
- zdefiniować recykling i urbanizację
- wyróżnić metody unieszkodliwiania odpadów
- wymienić zagrożenia odpadami środowiska przyrodniczego.
Umiejętności:
- określić rolę ekologii, jako naukę przyszłości
- przewidzieć możliwości zmniejszenia odpadów
- uzasadnić związek przyczynowo – skutkowy w procesach degradacji przyrody.
Postawy:
- dostrzega, że od jego postawy zależy stan środowiska
- jest przekonany, że egoistyczna postawa człowieka wobec przyrody zagroziła środowisku, w którym żyje, a tym samym zagraża jemu samemu
- uświadamia sobie konsekwencje swoich bezpośrednich i pośrednich poczynań.
Metoda pracy:
- wyjaśnienie
- odczyt
- metaplan
- rozsypanka wyrazowa.
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- tabela „Ja kupuję, ty kupujesz”
- papier, flamastry
- teksty z informacjami o skutkach zanieczyszczeń
- rozsypanki wyrazowe
Tok lekcji
1.Wprowadzenie:
Nawiązanie do tematu – tabela „Ja kupuję, ty kupujesz”
Zakupy
Odpady
- czasopisma – Bravo
- napój Cola – cola
- guma do żucia
- konserwa
- sok „Kubuś”
- papier
- plastik, butelka
- papier, aluminium, guma
- metal, aluminium
- szkło
Uczniowie piszą swoje zakupy i określają, co zostaje. Na podstawie tabeli nazywają rzeczy, niezużyte odpady i określają, co się z nimi dzieje.
Nauczyciel rozdaje do odczytania informacje na temat zagrożeń środowiska odpadami np.
- z powodu połknięcia plastikowych odpadów trafiających do mórz i oceanów ginie około 2 mln ptaków i ssaków wodnych rocznie
- każdy Polak w ciągu roku produkuje ok. 270 kg śmieci
- do wyprodukowania 100 kg papierów trzeba zużyć 100 tyś l wody
- do produkcji 1 tony papieru ścina się 17 drzew.
2. Faza realizacyjna
- podział klasy na 6-osobowe zespoły
- uzupełnianie plakatów w grupie
Schemat plakatu
ODPADY
Jak jest? Jak powinno być?
……………. ………………….
……………. ………………….
Dlaczego tak nie jest jak być powinno?
…………...... ……………….
…………….. ……………….
Wnioski
………………… ……………………..
Przykładowy plakat zespołu:
ODPADY
Jak jest? Jak powinno być?
* brak segregacji * makulatura do punktu skupu
* niekontrolowane spalanie * butelki szklane do punktu
* wyrzucanie „byle gdzie” skupu lub specjalnych
* dzikie wysypiska pojemników
* kompostowanie resztek
organicznych
* utylizacja
Dlaczego tak nie jest, jak być powinno?
* wygoda
* przyzwyczajenia
* lenistwo
* brak świadomości ekologicznej
* brak możliwości
WNIOSKI
* Odpady należy segregować.
* Większość odpadów nadaje się do powtórnego użytku – recykling.
* Odpady, które nie nadają się ponownie wykorzystać, należy odpowiednio składować i zabezpieczać.
* Należy kupować produkty w opakowaniach zwrotnych.
- prezentacja plakatów grup, nauczyciel zwraca uwagę i wyjaśnia znaczenie pojęć recykling, utylizacja.
3. Faza podsumowująca:
- praca indywidualna uczniów – rozsypanka wyrazowa
· Kupuj artykuły wielokrotnego użytku.
· Recykling zmniejsza ilość odpadów i pomaga oszczędzać surowce.
· Ograniczaj zużycie aluminium i tworzyw sztucznych.
· Pomyśl, zanim kupisz, pomyśl zanim wyrzucisz.
· Utylizacja zmniejsza toksyczność odpadów niebezpiecznych.
VIII. Praca domowa
1. Zaprojektuj znak ostrzegawczy: zakaz wywozu śmieci do lasu.
2. Napisz odezwę do mieszkańców twojej miejscowości, uczulającą na problem śmieci.
Opracowały: M. Plona nauczycielka SP
w Bemowie Piskim
B. Bogdańska nauczycielka SP
w Bemowie Piskim